Hoofdstuk 3: Cambodja - Reisverslag uit Khett Batdambang, Cambodja van Lisanne Wesselink - WaarBenJij.nu Hoofdstuk 3: Cambodja - Reisverslag uit Khett Batdambang, Cambodja van Lisanne Wesselink - WaarBenJij.nu

Hoofdstuk 3: Cambodja

Blijf op de hoogte en volg Lisanne

21 Februari 2018 | Cambodja, Khett Batdambang

Mijn Cambodja trip begon op zaterdag 3 februari in de stad Phnom Penh. Ik dacht dat Cambodja qua straatbeeld redelijk hetzelfde zou zijn als Vietnam, maar er zijn echt wel duidelijke verschillen. Er waren overal kleurrijke tuktuks, mooie stupa's, boeddhisten in oranje kleding en zwaaiende kindjes. En oké, ook veel rotzooi, slechte wegen en armoede. Maar de hele sfeer van land land beviel me direct. In Phnom Penh was een
avondmarkt met een grote cirkel van eetkraampjes en in het midden daarvan kleedjes waar je kon zitten om te eten. Heel gezellig. Een stuk minder gezellig zijn de killingfields en de S21 gevangenis waar ik de volgende dag heen ging met 3 anderen uit het hostel. Tussen 1975-1979 was de dictator Pol Pot aan de macht in Cambodja. Zijn streven was het stichten van een klasseloze boerensamenleving. Als je ook maar een beetje slim was of er slim uit zag (bv een bril droeg), moest je dood. Alle leraren moesten dood, terwijl Pol Pot zelf leraar is geweest.. als je niet werd vermoord werd je gedwongen zo'n 14 uur per dag op de rijstvelden te werken, waar veel mensen zich letterlijk hebben doodgewerkt. En dit alles speelde zich dus pas 40 jaar geleden af. Het blijft bizar dat één iemand met een absurd ideaalbeeld zoveel macht kan krijgen en Cambodjaanse burgers zo ver kan krijgen om andere Cambodjanen te vermoorden. En het enge is dat zoiets gewoon overal weer kan gebeuren (Denk ik. Een crisis + angst + iemand die hoop/een uitkomst biedt & je bent al een heel eind).
Een grote stap van deze brute geschiedenis naar mijn volgende bestemming; Koh Rong Samloem. Een vredig bounty eiland waar een relaxte hippie vibe hangt. Ik heb nog nooit in mijn leven het water zo helder en de stranden zo wit gezien. Echt te gek. Ik sliep in een hostel wat in elkaar getimmerd is van drijfhout. Het volledige eiland is best groot, maar de baai waar de hostels en barretjes zijn niet, waardoor je steeds dezelfde mensen tegen komt overal. Een magisch moment daar was de avond dat ik ging zwemmen in zee. Ik was op een afgelegen strandje waar het pikkedonker was, waardoor de sterren super goed te zien waren & de zee zat vol 'glowing plankton'. Plankton dat licht geeft als je het water beweegt. Echt onbeschrijfelijk hoe cool het is om als je naar boven kijkt de heldere sterren te zien & als je naar beneden kijkt het lichtgevende plankton. Dat zijn wel de momenten dat ik Arlen extra mis ;). Verder heb ik daar gesnorkeld. Er waren heel veel coole visjes, koraal (overwegend bruinig, maar bepaalde stukken ook felblauw/paars/goud) en zee-egels. Dat laatste zorgde ervoor dat ik de hele dag de Freddy Fish oneliner 'u heeft één paarse zee-egel gevonden!' in mijn hoofd had. En ik heb er de ultieme cliché foto gemaakt van een millenial op reis; zwaaiend op een schommel in zee. Als je er had kunnen surfen of kiten was ik nog wel langer blijven hangen, maar 5 dagen niksen was voor mij wel genoeg dus ging ik door naar Kampot. Daar sliep ik in een hostel aan de rivier, met een water funpark (er waren oa bizar stijle glijbanen, een 'blob', kajaks en een zipline), een sportveld, pingpong tafel en pooltafel. Ik heb ooit eens de quote gelezen van een jongetje dat zei 'als spelen niet zou bestaan, zou ik me de hele dag vervelen!' Die regel was wel van toepassing op iedereen in dat hostel. Ik schaam me er ook absoluut niet voor dat ik daar met mijn 26 jaar heerlijk een paar dagen heb gespeeld. Van Kampot zelf heb ik op het national park & het hostel na niks gezien. Kan gebeuren. De volgende bestemming was Siem Reap. Daar is de meest toeristische trekpleister van Cambodja; de Angkor Wat. Een gigantisch gebied met mega veel tempels. Ik dacht, als ik dan toch naar het ultieme toeristen ding van Cambodja ga, dan doe ik het ook goed. Dus ik heb een dag met mijn Teva sandalen, afritsbroek en Cambodja shirt achter een gids met een vlaggetje aan gehobbeld (waargebeurd verhaal). Het beviel me beter dan verwacht om met een gids op pad te gaan, hij vertelde echt interessante dingen over de geschiedenis van alle tempels die we bezochten. De volgende dag zat ik om 5.15 's ochtends op de fiets om zelf op het gemakje nog wat tempels te bekijken, waaronder de Angkor Wat bij zonsopgang. Iedereen zei dat dat echt wel een vroege wekker waard is & dat was het ook! De laatste Cambodja bestemming was Battambang. Ik had dat plaatsje eerder al opgezocht omdat je er een meditatie cursus kon doen, die zat helaas al vol, maar omdat de plaatsnaam zo leuk klinkt en ik Cambodja nog niet wilde verlaten besloot ik er toch maar heen te gaan. Ik ben naar een acrobaten circus geweest, heb veel gepingpongd met anderen die ook niet precies wisten waarom ze in Battambang waren, we hebben rat gegeten & we zijn naar een grot geweest waar bij zonsondergang 6 miljoen (!) vleermuizen in een zwerm uit een smalle opening komen om naar eten te zoeken. Al met al echt hele leuke dagen gehad daar. Ik denk dat ik vaker naar een plek moet gaan gewoon omdat de plaatsnaam leuk klinkt.
Momenteel ben ik in Hua Hin (Thailand), een kustplaats ten zuiden van Bangkok. Even een paar dagen zon, zee & kitesurfen. De volgende blog zal gaan over het land waar ik donderdag heen vlieg: Myanmar :D

Random dingen:
Cambodja
- Ik vind mijn uitspraak in het Engels nog steeds gênant Nederlands en ben stiekem jaloers op het coole Australische accent dat mijn zusje inmiddels heeft. Maar in Siem Reap is mijn Engels wel officieel goedgekeurd door een Amerikaans stel. Ze zeiden: 'je beheerst de Engelse taal als je een inhoudelijk goed gesprek kan voeren over politiek én grappen kan maken in het Engels'. En dat kon ik schijnbaar, haha.
- Het park in Battambang staat vol fitness apparaten (misschien wel 100 in totaal). Overdag is het er uitgestorven, maar 's avonds komt iedereen bij elkaar in het park om te eten en te sporten. Echt een geweldig gezicht.
- In Cambodja kunnen ze van alles met wielen een tuktuk maken. Er zijn zelfs auto's omgebouwd tot tuktuk.
- Toen ik door Angkor fietste vloog mn ketting eraf. Toen ik die erop aan het leggen was kwamen er allemaal tuktuk chauffeurs verbaasd langs en zeiden 'lady lady, you bike in tuktuk?!' En ik dacht haha neeee suffies, ik ben een Dutch girl en kan een ketting eraf wel handelen hoor!
- Het afvalverwerkingssysteem in Cambodja is; als het donker is steken we het afval voor ons huis in de fik.
- Ze gebruiken hier gekleurde vlaggetjes als afzet lint bij wegwerkzaamheden. Super vrolijk!
- Er is hier geen kinderopvang of geen geld voor kinderopvang, want alle vrouwen nemen hun kind(eren) mee als ze aan het werk zijn.

Liefs!
Lies

  • 21 Februari 2018 - 07:44

    Dian:

    Yess, in het boemeltje rijdend over een ijzige vlakte ga ik even met je mee op reis!
    Wat een heerlijke verhalen weer (want ik kwam er dus achter dat ik je vorige avontuur gemist had; gelukkig was het toen een goede dag voor Lies hahaha)
    Geniet er nog intens van schattie, wij eten het eten van Arlen wel op ;)
    Lufss

  • 21 Februari 2018 - 08:09

    Floor:

    Beestie! Wat een leuke verhalen weer en wat schrijf je beeldend. Nu al zin in de volgende blog! Super veel plezier nog. Mooie dingen maak je mee!
    Liefs Floor

  • 22 Februari 2018 - 15:11

    Antoinnett:

    Hoi.Hoi.op mijn Pc kon ik je blok goed lezen Maar op mijn Handy moest ik iets aanklicken voor Cookies wat ik dus niet gedaan heb.
    Nu de Fastnacht in Zwitserland helaas weer voor bij is kan ik je nu even schrijven.
    Het is steeds weer spannend wat er nu weer op papier komt.Je kunt wel een boekje gaan schrijven want het verveelt geen Moment om je verhaal te lezen.
    De tijd vliegt voorbij en je bent alweer bijna 2 maanden onderweg.
    hier hadden we vandaag -3 graden dus lekker winters en ik hoorde dat het nog Meer ging vriezen.dussss geniet het mooie weer.
    veel plezier naar je volgende Land en ik kijk met heel veel plezier weer naar het volgende verslag uit.
    liefs xxxxxAntoinnette

  • 26 Februari 2018 - 09:50

    Rolanda:

    Lieve Lisanne,
    Ik blijf genieten van je avonturen!
    Wat super dat je dit allemaal gewoon doet!
    Nog heel veel plezier.
    Groeten, Rolanda

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Lisanne

Actief sinds 15 Dec. 2012
Verslag gelezen: 633
Totaal aantal bezoekers 16284

Voorgaande reizen:

03 Januari 2018 - 09 Juni 2018

Azië avontuur

02 Januari 2013 - 07 Juni 2013

Nieuw-Zeeland

Landen bezocht: