Hoofdstuk 1: Noord Vietnam - Reisverslag uit Ninh Bình, Vietnam van Lisanne Wesselink - WaarBenJij.nu Hoofdstuk 1: Noord Vietnam - Reisverslag uit Ninh Bình, Vietnam van Lisanne Wesselink - WaarBenJij.nu

Hoofdstuk 1: Noord Vietnam

Blijf op de hoogte en volg Lisanne

11 Januari 2018 | Vietnam, Ninh Bình

Hier is hij dan, mijn eerste blog van deze reis! Ik vertrok vorige week op een stormachtige dag, maar mijn vlucht leek gewoon volgens planning te gaan. 3 uur na vertrek stonden we helaas nog steeds op de landingsbaan, want de gps deed het niet.. Uiteindelijk was het wel gefixt, maar mijn overstap in Taipei had ik gemist. Gelukkig kon ik nog vrij vlot via een extra overstap in Hong Kong door naar Hanoi. Daar had ik binnen 15min mijn visum geregeld en backpack van de band geplukt, dus dat viel dan weer mee. In Hanoi ben ik maar kort gebleven, want ik vond het daar te chaotisch en stinkend. Je kan beter een slof zware van Nelle wegwerken dan 1 dag door Hanoi lopen. Op die ene dag dat ik er was heb ik wel al gelijk mensen leren kennen tijdens het happy -free beer- hour van het hostel (daar kan je onmogelijk geen vrienden maken). En daarna met 3 anderen mijn eerste echte 'pho' gegeten, Vietnamese noodle soep. Liefde op het eerste gezicht met de Vietnamese keuken. Op vrijdag heb ik de bus gepakt naar Sapa, een plaats waar mensen heen gaan om te wandelen tussen de terrassen met rijst. Ik sliep in Ta Van (gehucht op een half uur met de motor buiten Sapa) in een homestay, wat eigenlijk gewoon een soort kleinschalig hostel is waar de familie zelf ook woont. Het voelde direct zo fijn om daar te zijn! Midden in de natuur, met 9 anderen op een grote zolder vol matrassen en hangmatten. De homestay eigenaar Andrew, een Australiër vol levensverhalen, is absoluut tegen alles wat reizigers onnodig veel geld kost. Hij heeft wandelkaarten van het gebied liggen, zodat we (ik had intussen al wat nieuwe maten ontmoet) zelf op pad konden in plaats van met een gids. Het weer zat helaas niet erg mee, maar van de drie dagen dat we hebben gewandeld hadden we 1 dag uitzicht en was het 1 dag droog. Die dag daar tussenin was bar en boos, maar had ik niet willen missen door het hilarische trio waarmee ik op pad was. Het was super modderig en glad en we moesten elkaar steeds trekken en duwen om de berg op te komen. 's Avonds konden we aanschuiven bij het 'family diner', wat vers, veel en goddelijk was. De porties daar waren sowieso voor beren van kerels die de hele dag wandelen, want als je bijvoorbeeld banana pancakes bestelde als ontbijt kreeg je 5 grote pannenkoeken en 3 bananen.. Maandagavond heb ik met 3 anderen de nachtbus gepakt naar Cat Ba, een eiland in de buurt van Ha Long Bay (een toeristische spot). Op aanraden van Andrew zijn we dinsdag met z'n vieren naar een visser gestapt en hebben we gevraagd of hij ons een dagje rond zou willen varen. Zo hadden we een super goedkope en rustige tour langs allemaal rotsige onbewoonde eilandjes, huizen op vlotten, een eiland vol apen en een drijvende bar. Woensdag gingen de 3 anderen helaas 's ochtends weer weg, maar ik ben nog even op Cat Ba gebleven. Het is een prachtig, rustig eiland met veel groen. Ik heb een scootertje gehuurd en ben het eiland rond gereden, qua grootte is het vergelijkbaar met Vlieland. Als tussenstop heb ik een wandeling gemaakt door het national park. Op de top van de berg heb ik een tijdje gefacetimed met Arlen, die haar ontbijtje aan het smeren en eten was. Zo maf! Cat Ba is de eerste plek waar ik geen heimwee heb. De eerste 5 dagen heb ik, tussen de leuke momenten door waarop ik bezig was, best veel heimwee gehad. Ik mis Arlen ontzettend en moet er heel erg aan wennen om alleen op vreemde plekken te zijn. Maar ik wil zeker weten nog niet naar huis en denk dat het gewoon een periode van wennen is. Vandaag (donderdag) ben ik van Cat Ba naar Tam Coc gereisd (vlakbij de bekendere plek Ninh Binh; het verblijven in kleine hostels net buiten de bekende plekken bevalt me top). Het was koud in Cat Ba dus ik ga door richting het zuiden. Ik kan wel wat zon gebruiken! Ik slaap in een homestay waar ze fietsen hebben staan, je schijnt mooi rond te kunnen fietsen in die omgeving. Dat zou een leuke afwisseling zijn van al het gewandel, ben benieuwd! Op naar meer natuur, nieuwe mensen en wie weet zelfs zon :)

Random dingen:
- Vietnamese koffie is sterke zwarte koffie met gecondenseerde melk onderin, geweldige combi.
- In Hanoi zijn de straten met winkeltjes gesorteerd op thema. Je heb bv een straat vol winkels met verlichting, met badkamer artikelen en een met sport winkeltjes. Er is zelfs een uitvaart straat met eerst een winkel met kisten, daarnaast de urnen, dan een winkel met bloemstukken, enz. Heel overzichtelijk.
- Ik heb in 1 week al 3 boeken uitgelezen. Mijn lievelingsplek om te lezen is de nachtbus, dan wieg je zo lekker een beetje heen en weer haha. (als je dit leest en leuke boeken op je computer hebt staan, mag je ze mailen naar lisanne_wesselink@hotmail.com. Nederlands of Engels, maakt niet uit.)
- Ik had verwacht veel mensen van rond de 18-22 jaar te ontmoeten, maar dat valt echt heel erg mee. Tot nu toe is iedereen waar ik tijd mee heb doorgebracht rond de 25-30. Ligt misschien ook aan de hostels waar ik verblijf en de mensen die ik aanspreek.

  • 11 Januari 2018 - 12:24

    Bianca Van Der Kaaij:

    Wauw lies Wat ontzettend gaaf! Ik wens je een ontzettend mooie vervullende ervaring toe. Liefs Bianca

  • 11 Januari 2018 - 12:27

    Antoinnette:

    Mooi Bericht Lies en wat een belevenis.
    Van je foto`s geniet ik erg.Ik hoop dat je snel de zon vind en nog meer kan genieten van de Natuur.
    Als ik die ene Foto zie waar jullie met z`n drieen in de modder omhoog klimmen/glijden begrijp ik nu beter dat je met je Sandalen op de Foto Staat.
    Het gemis van Arlen is toch een teken van "heel erg houden van"dat gevoel zal Arlen ook goed doen en ik ben zeker dat het Arlen ook zo gaat.Fijn dat je toch met elkaar kunt facetimen.
    succes verder met je grote avontuur en kijk nu al uit naar je volgende bericht met foto`s.dikke xxx

  • 11 Januari 2018 - 12:33

    Mirte:

    Leuk om te lezen!

  • 11 Januari 2018 - 12:46

    Lidianvanrens:

    Wat al een belevenissen Lies die je al hebt meegemaakt.
    Mooi hoor en gaaf om de prachtige natuur, het primitieve leven te zien.
    Hoop dat de zon snel gaat schijnen krijgt je grote avontuur nog meer "kleur".
    Veel plezier
    Groetjes

  • 11 Januari 2018 - 13:17

    Joanne:

    Wat leuk om te lezen Lies!
    Heel veel plezier en ik kijk uit naar hoofdstuk 2!

  • 11 Januari 2018 - 17:49

    Jaym:

    Trots op je lieverd! Je doet het allemaal toch maar! Ik zie dat je de kiddo’s ook al hebt gevonden dus dat gaat helemaal de goede kant op (heb je ze al leren shitheadten?! :p)
    Enjoy ! En fijn dat ik morgen aan de beurt ben met gezichttijd ❤️ Sleep tight

  • 11 Januari 2018 - 18:54

    Mila:

    Super leuk !!

    Heeel veel plezier en geniet ervan!


    Xx Mila

  • 12 Januari 2018 - 11:02

    Rolanda:

    Lisanne, ik zit te genieten van je verslag! Voelt alsof ik een stukje mee reis! Ik wordt er helemaal enthousiast van. Wat doe je dat toch fantastisch!!! Heel veel plezier en een dikke kus van mij.

  • 15 Januari 2018 - 14:36

    Verina Agasi:

    Leuk Lisanne, Wat heb je al veel meegemaakt. Echt leuk om te lezen! Veel plezier!

  • 21 Januari 2018 - 17:16

    Diny Popelier:

    Hoi Lisanne,
    Gezellig met oma en een portje in de hand jouw verslag gelezen. Leuk om te weten wat je allemaal beleeft. We kijken uit naar het vervolg. Groetjes van ons allemaal en natuurlijk Frits in het bijzonder. Veel plezier!

  • 21 Januari 2018 - 19:37

    Sas:

    Heerlijk om te lezen lies! Ik waan me ook voor even in Vietnam zo. Geniet ervan Meis, ik blijf je volgen!

    Liefs sas

  • 02 Februari 2018 - 21:38

    Tante 1 O, Nee 2:

    Wat laat je mij geweldig meegenieten van jouw reis door jouw verhalen en foto’s. Geweldig! Jij hebt een prachtige schrijfstijl. Leest heerlijk. Misschien moet je daar iets mee gaan doen

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Lisanne

Actief sinds 15 Dec. 2012
Verslag gelezen: 681
Totaal aantal bezoekers 16288

Voorgaande reizen:

03 Januari 2018 - 09 Juni 2018

Azië avontuur

02 Januari 2013 - 07 Juni 2013

Nieuw-Zeeland

Landen bezocht: